Een bedrijfsnaam: Hoe verzin je het?

18 feb 2021 | Ondernemen

Het is zover! Je gaat eindelijk de stap zetten om je in te schrijven als freelancer bij de kvk. Maar hoe ga je jouw bedrijf noemen? Het is een van de moeilijkste beslissingen voor jouw bedrijf: Het verzinnen van een bedrijfsnaam. Ik ben er zelf ook tegenaan gelopen. In deze blog geef ik jou 7 tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam en vertel ik je wat de DO’s en DONT’s zijn.

1. Gebruik niet je eigen naam

We zullen even voor het gemak mijn eigen naam pakken. Felicity de Hart.

Wanneer mensen deze naam zien en mij nog niet kennen, dan zullen ze niet meteen de link leggen dat ik in het creatieve vak zit. Ik zou net zo goed een dakdekker kunnen zijn. Of een ander gek beroep. Het is zo zonde om je eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam. Je wilt aan jouw klanten in een oogopslag duidelijk maken wat je doet. En met je eigen naam lukt dat niet snel. 

Ben jij bijvoorbeeld een hele goede illustrator die in de afgelopen tijd  bekend is geworden om een uniek concept en kan je hier je hele leven van leven? Dan is het gebruiken van je eigen naam wel interessant. Het gebruiken van je eigen naam is interessant als je bekend wilt worden met 1 soort product en geen toekomstplannen hebt om meer aan te bieden dan waar je bekend om staat. 

2. Check of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is

Er komt een punt dat je eindelijk een naam hebt verzonnen. Je bent er zo blij mee, dat je al helemaal gaat nadenken over een huisstijl en plan van aanpak. Vergeet je niet iets?

Voordat je hiermee aan de slag gaat moet je altijd checken of je je bedrijfsnaam wel mag gebruiken. Er is een grote kans dat jouw bedrijfsnaam al bestaat. 

Hoe kan je checken of jouw verzonnen naam al bestaat?

De eerste stap is om te kijken of jouw naam al staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw bedrijfsnaam lijkt op een andere bedrijfsnaam. En al helemaal in dezelfde bedrijfstak. Onderzoek jouw naam zo breed mogelijk. Komt in jouw naam bijvoorbeeld het woord ‘handen’ voor? Zoek dan ook eens op ‘hand’ of ‘hands’. 

3. Check of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is(!)

Huh? Dit had je net toch al gezegd? Ja, maar naast het controleren bij de kamer van koophandel zijn er nog 2 belangrijke punten waar je moet controleren of je bedrijfsnaam echt nog beschikbaar is:

  • Yes! Jouw naam is beschikbaar bij de kvk. Maar je wilt ook een website. En daar hoort een unieke domeinnaam bij. Check dus ook of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Er is een grote kans dat jouw gewenste domeinnaam al bestaat of bezet wordt gehouden. In dat laatste geval kan je een domeinnaam overnemen, maar betaal je hier vaak de hoofdprijs voor. En dat wil je natuurlijk niet. Het checken van jouw domeinnaam kan bij verschillende hosting websites. Hierbij let je ook op alle mogelijke variaties. (met streepje, zonder streepje bijvoorbeeld) 
  • Extra tip: Check of jouw domeinnaam zowel met .nl en .com beschikbaar zijn en leg deze beide vast! Zo voorkom je dat iemand er met jouw domeinnaam vandoor gaat.
  • Check ook even of jouw naam nog beschikbaar is op social media. Want ook op Facebook en Instagram komt het voor dat jouw naam al wordt gebruikt als gebruikersnaam. 
  • Als je extra zeker wilt zijn van de beschikbaarheid van  jouw bedrijfsnaam, kan je checken of jouw naam staat ingeschreven in het BOIP merkregister. Is dat niet het geval? Dan kan je er voor kiezen om jouw merknaam te registreren. 

4. Wees 100% overtuigd van jouw naam

Heb jij een naam bedacht, maar weet je nog niet zeker of je jarenlang met deze naam wilt blijven rondlopen? Dan is het misschien beter om nog eens goed na te denken over jouw bedrijfsnaam voordat je allerlei dingen gaat vastleggen. Als je alles bij elkaar optelt, is het niet goedkoop om je bedrijfsnaam aan te passen. Wees dus niet te impulsief. 

5. Zorg dat jouw naam duidelijk communiceert. 

Als voorbeeld neem ik even mijn oude bedrijfsnaam: Studio Fillem. 

Het begon al met de uitspraak van de naam. Fillem spreek je uit als Film. Ik kreeg vaak te horen dat mensen dachten dat het Fielem was. 

Als ik de naam vertelde zonder tekst of beeld erbij, werd al snel de naam verkeerd geschreven. Zoals Film en Fillum. 

Fillem was van origine een woordgrapje, omdat het een verbastering is van 2 namen. De F van Felicity en illem van Willem. Fillem.. Film… Snap je waar ik naartoe wil werken? 

Niet iedereen kon meteen de link leggen met dit grapje en moest er eerst een awkward uitleg komen waarom ik zo heette. Het werd natuurlijk nog gekker toen ik alleen overbleef. 

Kortom, geen goede naam dus.

Een goede bedrijfsnaam is een naam die je goed kan communiceren, zonder dat je daar uitleg over hoeft te geven. Je wilt het liefste een naam die mensen in 1 keer begrijpen. En het liefst ook in 1 keer goed spellen. Heb je een nieuwe naam bedacht? Kijk dan eens wat anderen van jouw naam vinden. Zo kan je kijken of jouw naam duidelijk communiceert.

6. Voorkom woorden als ‘studio’ en ‘bureau’ in je bedrijfsnaam als je een freelancer bent

Mensen denken bij een studio al snel aan een bedrijf waar meerdere mensen in dienst zijn. En geloof me, dat is heel verwarrend als je vervolgens moet uitleggen in een gesprek dat je maar in je uppie bent. Heb je in de toekomst plannen om uit te breiden? Dan kan je dit altijd later nog toevoegen aan je bedrijfsnaam. 

7. Laat jouw bedrijfsnaam niet beperken in wat je wilt doen

Als voorbeeld pak ik maar weer mijn oude bedrijfsnaam: Studio Fillem. En je ziet het al (als je de naam begrijpt): Ik beperkte mij tot ‘Fillems’. Door mijn bedrijfsnaam wist men bijvoorbeeld niet dat ik naast film ook ontwerpen kan maken. Eigenlijk maakte ik ook geen films, maar animaties. Maargoed, dat is een ander verhaal.

Wil je bijvoorbeeld je bedrijf ‘pietje puk animaties’ noemen, maar wil je ook video’s en ontwerpen maken? Dan is ‘pietje puk media’ misschien een betere optie. 

8. Hoe verzin je nou een goede naam?

Ik heb je hierboven alle do’s en don’ts vertelt waar ik zelf tegenaan lopen ben. Maar hoe verzin je nu een naam? Hierbij een paar tips voor het verzinnen van een goede naam:

  • Maak een mindmap: Schrijf woorden op die passen bij wat je doet. Wie weet komt dat ene woord er wel uitrollen waar jij naar hebt gezocht.  
  • Leg meerdere opties open: blijf niet hangen in 1 naam, maar kijk naar meerdere mogelijkheden. Misschien zijn er wel variaties te maken van jouw naam? 
  • Vraag om hulp: Houd eens een brainstorm met andere mensen. Hoe kijken anderen naar jouw werk? Misschien dat je tante je de inspiratie kan geven waar je naar op zoek bent. 
  • Schakel een bureau in: Kom je er echt niet uit hoe je jouw bedrijf moet noemen? Dan kan je altijd nog kiezen om een professioneel bureau een naam voor jou te laten verzinnen. 

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt bij het verzinnen van een bedrijfsnaam 🙂 Heb je nog vragen over dit onderwerp? Stuur mij dan gerust een berichtje.