Stop motion? Dat is toch alleen voor grote speelfilms? Nee hoor! Je kan het ook inzetten voor korte video’s voor jouw bedrijf. In deze blog vertel ik je meer over stop motion animatie en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.
Wat is stop motion animatie?
Stop motion is een animatietechniek, waar je zogezegd heeeeel veeeeel foto’s achter elkaar plaatst. Bij elke foto verschuif je telkens het object een ieniemienie stukje. Als je de video vervolgens afspeelt, krijg je een bewegend beeld. It’s a kind of magic!

Tijdens mijn studie op de kunstacademie heb ik mijn liefde voor stop motion animatie ontwikkeld. Wat ik zo leuk vind aan stop motion is dat het lekker apart is en dat het talloze mogelijkheden heeft. Vaak meer dan mensen zich kunnen voorstellen. Ken je bijvoorbeeld de films van Laika? (Boxtrolls, Coraline, Kubo and the two strings) Op het eerste oog zou je het niet zeggen, maar ook dit is stop motion animatie!

Oke, misschien dat ik je nu een beetje op een dwaalspoor zet, maar stop motion is ook op kleinere schaal in te zetten. Het is ontzettend leuk om als promotiemateriaal te gebruiken! Denk bijvoorbeeld aan de animaties die ik maak voor HEMA en SchoolTV. Geen honderden achtergronden en ingewikkelde poppen, maar bestaande producten en papercraft 🙂 Stop motion animatie is ook erg leuk te combineren met 2D animatie. Zoals ik bijvoorbeeld in deze video voor HEMA heb gedaan:
Soorten stop motion animaties:
Er komt geen eind aan alle mogelijkheden met stop motion animatie. Als stop motion animator vind ik het leuk om met allerlei soorten materialen te werken. Vaak combineer ik verschillende materialen in 1 video, waardoor er keer op keer een uniek beeld ontstaat. Dat is ook wat ik zo leuk vind aan deze techniek.
Je kan met verschillende soorten materialen een stop motion animatie maken, zoals papercraft, klei, lego, eten, bestaande objecten en zelfs met mensen!
5 redenen om stop motion animatie in te zetten:
1. Uitstraling:
Met stop motion animatie val je gegarandeerd meer op dan met een 2D animatie. Het heeft altijd een unieke en speelse uitstraling. Het is ook altijd wel met een beetje humor (het blijft toch gek als je een snoepje uit het niets ziet bewegen, toch?)
2. Jouw product in bewegend beeld:
Jouw publiek ziet dus letterlijk hoe jouw product eruit ziet en wat je allemaal voor gekke dingen met jouw product kan doen.
3. Wow-hoe-is-dat-gemaakt factor:
Stop motion animatie blijft toch altijd iets magisch hebben. Bij een 2D animatie zal je publiek iets hebben van oh dat is ‘simpel’ met de computer gemaakt. Bij een stop motion animatie laat je zien dat het ‘echt’ is gemaakt en dat voelt het publiek ook. Vliegt er bijvoorbeeld een doos uit de lucht? Dan zijn mensen snel geneigd om te zien hoe het is gemaakt.
4. Achter de schermen:
Dan komen we ook bij het volgende punt, want naast het eindresultaat is het ook leuk om te delen hoe een stop motion animatie wordt gemaakt. En nog meer bonuspunten: Dat betekent ook extra content voor jouw kanalen!
5. Doet het supergoed op social media:
Stopmotion-animatie is een echte scroll-stopper op social media. Met een stop-motion kun jij jouw product van alle kanten in de spotlight zetten. Zo ziet jouw doelgroep meteen hoe tof jouw product is en kopen ze heel je webshop leeg!

Stopmotion-animatie inzetten voor jouw bedrijf?
Zet jouw product in de spotlight met een productvideo. Bekijk de kennismakingsactie voor een productvideo.
Heb je een voice-over en script nodig? Stopmotion-animatie is ook geschikt voor een uitleganimatie. Lees meer over uitleganimatie en plan een gratis creatieve sessie in.