hoe plaats je een post op instagram

Zo maak je een Instagram post in slechts 5 stappen

door | 6 juli 2024 | Social media

Je besluit om eens goed aan jouw online zichtbaarheid te werken. Maar, waar begin je? Dat is natuurlijk met het daadwerkelijk posten van al jouw content. Maar, hoe doe je dat op de beste manier? In deze blog leg ik je de 5 belangrijkste stappen uit.

Maar eerst..

De verschillende soorten content op Instagram:

Er zijn 5 soorten contentvormen die je kunt delen op Instagram.

  1. Een statische post: Denk aan 1 foto of een grafische afbeelding (lees: een achtergrond in een huisstijlkleur + een tekstvakje).
  2. Een carrousel post: Dit zijn meerdere afbeeldingen en/of video’s verwerkt in 1 post. Je veegt door de afbeeldingen heen als een soort slideshow. 
  3. Een story: Dit zijn die vrolijke bolletjes die je bovenaan je Instagram-profiel ziet. Stories zijn altijd maar 24 uur zichtbaar en zijn een vak apart.
  4. Een Reel: Een video die je ook weer op allerlei manieren kunt maken. Reels is een apart geval, waar je ook ontzettend veel kanten mee op kunt.
  5. Een live-video: De naam zegt het al.. Je zendt live een video uit, waar mensen bij aan kunnen haken. 

Omdat stories, Reels en live-video’s een vak apart zijn, ga ik in de rest van dit stappenplan je vertellen hoe je een statische post of carrousel plaatst. 

Stap 1: Maak een beeld

Instagram is een visuele app. Daarom is het beeld het allerbelangrijkste onderdeel van jouw post. Valt jouw beeld niet genoeg op? Grote kans dat mensen voorbij jouw post scrollen.

Qua beeld kun je kiezen het volgende verwerken:

  • Een foto
  • Een grafische afbeelding
  • Een combinatie van deze 2 (zoals het voorbeeld hieronder)
Zo plaats je een Instagram post in slechts 5 stappen

Hoe maak je een grafische afbeelding voor op Instagram?

De populairste website om gratis templates te maken, is Canva. Op deze site maak je op een makkelijke manier allerlei uitingen in jouw huisstijl. Zo ook grafische posts voor op social media. Je kunt een gratis account aanmaken.

Hoe zorg je voor een opvallende Instagrampost?

Er zijn een aantal onderdelen die erg belangrijk zijn voor een aansprekend beeld.

  1. Het formaat: Voor een post/carrousel is het formaat 1080×1350 het beste. Vierkant kan ook, maar dan valt je post een stuk minder op. 
  2. Je huisstijl: Is in 1 oogopslag te zien dat de post van jou is? Verwerk jouw huisstijlkleuren, lettertypes en beeldelementen op een manier dat dit meteen duidelijk is
  3. De leesbaarheid: Staat er tekst in jouw post? Zorg dat de tekst leesbaar is. Je houdt je tekst leesbaar door te letten op een leesbaar lettertype, de tekstgrootte en het contrast tussen de voor- en achtergrond.
  4. Het haakje: Wat zorgt ervoor dat mensen blijven hangen bij jouw post? Foto’s waar een titel overheen staat, doen het bijvoorbeeld veel beter dan foto’s zonder titel!

💡Tip: Sla jouw beeld op op je telefoon. Dan kun je er tijdens het plaatsen makkelijker bij. 

Stap 2: Schrijf een caption

Maar eerst.. Wat is een caption?

De caption is de tekst die onder je post (het beeld) staat. Hier kun je een tekst schrijven, andere accounts vermelden en/of hashtags toevoegen. 

Waar let je op bij het schrijven van een Instagram post?

  1. De eerste zin: Hoe zorg je ervoor dat mensen heel de tekst onder je post gaan lezen? 
  2. De leesbaarheid: Wie zit er nu te wachten op een hele lap tekst? Mensen houden van overzicht, zo ook in de tekst. Maak slim gebruik van emoji’s en witregels, zodat jouw tekst overzichtelijker wordt om te lezen.
  3. Afsluiten met een CTA (call to action): Wat wil je dat mensen doen na het lezen van jouw post? Zo kun je ze direct verwijzen naar je nieuwe aanbod (bijvoorbeeld: Ga naar de link op mijn account voor meer informatie). Wil je meer interactie op jouw post? Vraag dan aan je volgers om een reactie achter te laten (bijvoorbeeld: wat vind jij van dit onderwerp? Laat het weten in de reacties). 

💡Tip: Schrijf je tekst eerst uit in een teksteditor (zoals Word, Google Docs of de notitie-app op je telefoon). Dan hoef je het tijdens het plaatsen alleen nog maar te kopiëren/plakken 😀

Stap 3: Voeg hashtags toe

Hashtags dragen bij aan de vindbaarheid van jouw bericht. Typ een # en vervolgens een zoekterm die van toepassing is op jouw post. Bijvoorbeeld: Is jouw post waardevol voor creatieve ondernemers? Dan zijn de hashtags #creatieveondernemer en #creatieveondernemers goede hashtags om toe te voegen.

Waar zet je de hashtags?

Je kunt de hashtags op 2 plekken delen:

  • In de caption: de hashtags plaats je helemaal onderaan je tekst
  • In de reacties: je kunt de hashtags ook in een reactie plaatsen

Waar je ze plaatst maakt niet uit voor je bereik. 

Hoeveel hashtags voeg je toe aan een post?

tussen de 5-30 hashtags. Hoeveel je er plaatst maakt niet veel uit. Het belangrijkste is dat de hashtags wel relevant zijn aan jouw post. 

Waar let je nog meer op?

Do’s:

  • Voeg je bedrijfsnaam toe als hashtag (bijvoorbeeld: #dehappycreator)
  • Voeg hashtags toe die van toepassing zijn op wat je doet (bijvoorbeeld: #contentcreatie)

Don’ts:

  • Gebruik geen Engelse hashtags. Hiermee bereik je buitenlandse accounts en dat wil je niet. Denk hierbij ook aan Engelse termen, zoals #virtualassistant #videomaker #socialmediatips)
  • Let erop dat je geen spam-hashtags gebruikt. Zoals #viraal

Stap 4: Voeg vermeldingen toe

Let op: Dit is zeker niet altijd nodig. Doe dit dus alleen als het relevant is aan jouw post.

Soorten vermeldingen

Je kunt verschillende vermeldingen toevoegen aan jouw post:

  • Een ander account
  • Een locatie
  • Een product

Een ander account vermelden in je post

Leuk als je met iemand hebt samengewerkt of ergens inspiratie van op hebt gedaan. 

Er zijn verschillende manieren om een account te vermelden in je post:

  • In de caption: Schrijf in de caption @(+accountnaam) om een vermelding toe te voegen. 
  • Als tag: De tag wordt zichtbaar in het beeld gebracht. Doe dit als je bijvoorbeeld met iemand op de foto staat. Of een review van een account hebt ontvangen. 
  • Als bijdrager: Wanneer je iemand als bijdrager uitnodigt, dan wordt de post ook op het andere account gedeeld. Hiervoor dient het andere account jouw uitnodiging wel te accepteren. Bijdragerspost zorgen voor meer bereik, dus het is zeker de moeite waard om eens met iemand samen te werken!

Een locatie toevoegen aan je post

Het toevoegen van een locatie kan heel waardevol zijn als je in een bepaalde regio werkt. Zoek bijvoorbeeld de stad op waarin je werkt. Of dat ene leuke koffietentje waar je de hele dag hebt gespendeerd aan een opdracht. 

Een product toevoegen

Heb je een webshop met je eigen producten? Dan kun je jouw producten taggen in jouw post. Let op: Hiervoor dien je wel jouw webshop gekoppeld te hebben aan jouw Instagram-account. 

Stap 5: Deel jouw post

Als allerlaatste is het tijd om jouw post online te zetten. 

Hoe plaats je een post op instagram?

Volg deze stappen om jouw bericht online te plaatsen.

  1. Open de Instagram-app en druk onderaan op (+)
  2. Kies voor bericht
  3. Kies de foto of grafische afbeelding die je wilt plaatsen op Instagram (wil je een carrousel plaatsen? Dan selecteer je meerdere afbeeldingen)
  4. Klik op volgende
  5. Optioneel: Voeg eventueel leuke extra’s toe, zoals filters of muziek (deze stap sla ik zelf altijd over, omdat het niet veel toevoegt ;))
  6. Klik weer op volgende
  7. Hier voeg je de tekst/hashtags/vermeldingen toe
stappenplan post plaatsen instagram

Voordat je op delen klikt, controleer je nog 1x of alles goed staat:

  • Is jouw beeld goed? Wordt jouw foto goed weergeven? Staat je carrousel in de juiste volgorde?
  • Controleer jouw tekst op de leesbaarheid en opbouw
  • Vergeet je de hashtags en vermeldingen niet?

Alles gecontroleerd? Zodra je op ‘delen’ klikt, wordt jouw post online geplaatst.

Je post staat online! En dan?

Je kunt de app afsluiten en denken ‘zo, ik heb weer wat geplaatst..’. Maar het heet niet voor niks ‘social’ media he 😉

Door meer interactie te zoeken, krijg je ook meer bereik op jouw posts. Maar bovenal: Superleuke connecties met andere mensen!

Zoek de interactie op: 

Reageer op reacties die op jouw post komen.

Ga het gesprek aan:

Reageer ook op andere posts, stories en privéberichten

Maak stories:

Stories zijn the place om echt warme connecties aan te gaan. BONUS: hier kun je ook inhaken op jouw net geplaatste post. 

Wat moet je doen als je geen inspiratie hebt voor nieuwe posts?

Heb je geen idee waarover je volgende post moet gaan? Doe dan mee met de propjes challenge. Je krijgt 100 waardevolle opdrachten, zodat je altijd inspiratie hebt voor je volgende post. Of bekijk mijn andere DIY tools voor meer plezier en resultaat op social media. 

de Happy Creator

Je mag me ook Felicity noemen

Social media is mijn lievelings. Meer plezier en resultaat halen uit je socials? Of je het nu wilt uitbesteden, een shootdag wilt boeken, meer wilt leren in mijn groepsprogramma of meedoet met 1 van mijn workshops.

Keuzestress? Plan een gratis scan en ik vertel je waar jij het meeste plezier uithaalt.

Misschien vind je dit ook leuk?